LUZAZUL IN DE PERS – overige recensies

ONZE WERELD - In één woord ‘easygoing’, een heerlijk album, Dromerige muziek met oorspronkelijke vondsten”
NET5 SBS6 Veronica textnet.nl – aanrader!!!! recensie
Kindamuzik.net - “swingen op absolute wereldmuziek
Davinci-info.NL - “Luzazul een fantastische remedie tegen de winterblues”
HAPPINEZ - “sprankelend trio” “aanstekelijke mix fado, flamenco en bossa nova, gelardeerd met groovy beats”
PlatoMania - vier sterrenSCROLL DOWN TO READ EVERYTHING!!!   /   LEES DE HELE RECENSIES HIERONDER! (SCROLLEN)!!!!

Luzazul is a group from Portugal and the Netherlands which combines influences from different worlds. Brazil, Flamenco, Portuguese Fado, African and groovy organic beats come together and form a passionate and warm sound, original and unique. The virtuoso flamenco guitar, the caracteristic sound of the wurlitzer, groovy bass and subtile rhythms, together with the warm voice of Magda Mendes, form the basis of the sound of Luzazul. The Portuguese/Dutch band, brought together by Martijn Morselt, has released an impressive debut CD. A CD with intimate songs, varying from delicious sunny to melancholic passion, and which was received by de media with enthusiasm. For the live performances Luzazul has formed a very strong band, with the spicy flamenco guitarist Alain Labrie (Da Gaia, Labrienco), pianist/keyboard player Emiel van Rijthoven (Sensual) en groovy percussionists Udo Demandt (Primos del Norte, Monsieur Dubois)and Roël Calister (At’awó, Orange Groove, Izaline Calister, SaraTavares).

Het vanuit Nederland opererende Luzazul combineert invloeden uit meerdere werelden. Brazil, Flamenco, Portugese Fado, Afrikaanse feel en groovy, organische beats worden samengesmolten tot een warmbloedig en passievol geluid dat zowel oorspronkelijk als eigentijds klinkt. Virtuoos flamenco gitaarspel, de kenmerkende wurlitzer klanken, groovende bas en subtiele ritmes, samen met de briljante warme stem van Magda Mendes vormen de basis voor het sprankelende geluid van Luzazul. De Portugees-Nederlandse band Luzazul bijeengebracht door Martijn Morselt heeft een indrukwekkende debut CD afgeleverd. Een CD met intieme wereldse songs, variërend van heerlijk zonnig naar melancholische passie, die in de media warm onthaald wordt. Live heeft Luzazul een sterke bezetting gevormd met de spetterende flamenco gitarist Alain Labrie (o.a. Da Gaia, Labryenco), wereldse toetsenist Emiel van Rijthoven (o.a. Sensual) en groovende percussionist Udo Demandt (o.a. Monsieur Dubois, Primos del Norte) / Roël Calister (o.a. SaraTavares, Orange Groove, Izaline Calister, Wicked Jazz Sounds).

LUZAZUL – De Toonzaal – Den Bosch – 29 febr. 2008 -  UITVERKOCHT!!

Kenners van wereldmuziek weten het allang. De ster van de Portugees-Nederlandse band LuzAzul is alsmaar rijzende. Grote doorbraak betekende het optreden tijdens Cesaria Evora’s uitverkochte concerten in Tilburg en Amsterdam eind 2006. LuzAzul brengt een lentefrisse mix van Portugese fado, relaxte Braziliaanse melodieën, spetterende flamenco en Afrikaanse beats. Middelpunt is het zoetgevooisde timbre van zangeres Magda Mendes. Ze wordt omringd door een groep met een ijzersterke live reputatie, onder wie percussionist Roël Calister, flamenco-gitarist Alain Labrie en multi-instrumentalist Martijn Morselt die alle arrangementen verzorgt. Zwoele accenten worden geplaatst door toetsenist Emiel van Rijthoven op zijn Wurlitzer piano. ‘Sprankelend, melodieus, gevarieerd, professioneel, enthousiast’, schreef het NRC over hun debuut-cd. Schrikkeldag werd nog nooit op zo’n exotische wijze afgesloten.
DAVINCI-INFO.NL
Luzazul een fantastische remedie tegen de winterblues
Groot was mijn verbazing en verrasssend aangenaam werden mijn oren gestreeld door deze heerlijke zonnige muziek waar zo hier en daar op virtuoze wijze fado en flamenco invloeden doorheen geweven waren. Iedere dag één uurtje naar deze muziek luisteren en u zeilt zonder problemen door die enge Hollandse winter heen. Waar zit het geheim van deze band in? Simpel, het geheim is durf! deze jonge en zeer begaafde musici durven het aan om zich met hart over te geven aan hun muziek en het vervolgens met ons te delen. Luzazul, een bijzondere band met hartverwarmende muziek die in deze donkere dagen volkomen terecht het predikaat “Cum Laude” krijgt.http://www.davinci-info.nl/article.php?id=361
HET FINANCIEELE DAGBLAD sept. 2006

TELEGRAAF interview  zondag 08 april 2006
Happinez nr.4 juli 2006
                       “Drie ongelooflijk positieve, professionele en sprankelende jonge mensen die het klaarspelen om een aanstekelijke mix te maken van zulke uiteenlopende stijlen als fado, flamenco en bossa nova – en dan gelardeerd met groovy beats.”
Plato 16 march 2006
LUZAZUL – Luzazul
Het vanuit Nederland opererende Luzazul levert met haar titelloze debuut een indrukwekkende cd af. Een cd die invloeden uit meerdere werelden combineert tot een lichtvoetig en heerlijk in het gehoor liggend geluid. Portugese fado, Spaanse flamenco, Aziatische en Afrikaanse muziek, jazz en lome beats worden samengesmolten tot een warmbloedig en passievol geluid dat zowel oorspronkelijk als eigentijds klinkt. Een geluid dat vervolgens is overgoten met een heerlijk en smaakbepalend Braziliaans bossanova sausje. Prachtig gitaarspel, subtiele beats en samples en vooral de geweldige stem van de Portugese Magda Mendes. Een cd die de lente onmiddellijk laat beginnen. Een cd die direct vermaakt, maar vervolgens groeit en groeit en groeit. Een multiculturele smeltkroes die wat mij betreft behoort tot het beste dat de wereldmuziek op het moment te bieden heeft. EZhttp://www.plato.nl/plato/view.php?catalogue_id=167443www.plato.nl
The Netherlands – based trio Luzazul brought out an impressive debute cd. The cd combines influences from all over the world to a light hearted, easy going sound. Portugese fado, Spanish flamenco, Asiatic and Africacan music, jazz and easy going beats melt together to a warm and passionate sound, that sounds both authentic and contemporary.
Than there is the great Brasilian bossanova. Great guitar playing, subtle beats and samples and most of all the great voice of the Portugese Magda Mendes. This cd brings the spring straightaway! The cd is pleasant from the start, but than grows and grows and grows.
ONZE WERELD April nr.
Cocktail met flamenco en bossanovaHet Rotterdams conservatorium is uniek in Europa. Als enige heeft deze opleiding een volwaardige wereldmuziek afdeling waar studenten uitgebreid kennis kunnen maken met stijlen uit alle windstreken. De wereldafdeling is de ideale biotoop voor nieuwe formaties van de meest diverse pluimage, zo bewijst Luzazul, dat bestaat uit de Nederlandse bassist Martijn Morselt, de Spaanse flamenco-gitarist Victor Rosinha en de Portugese zangeres Magda Mendes. De veelzijdige musici zorgen voor een snufje flamenco, een sprankje fado en een forse scheut bossanova. In één woord ‘easygoing’, een heerlijk album om in de luie stoel te leunen met een glas wijn. Dromerige muziek met oorspronkelijke vondsten, met af en toe een licht swingende loungy beat. Het meest prikkelend is nog wel het sensueel vibrerende stemgeluid van Mendes. Zij kan zich meten met de allerbeste bossazangeressen. (Bart Vonk)
 TEXTNET.NL – NET5 – SBS6 – VERONICA   18 april 2006
Kan authentieke Braziliaanse muziek in combinatie met originele flamenco gitaarklanken swingen? Jazeker: op het titelloze album val Luzazul is opener ‘Filhos Da Noite’ het ultieme bewijs. En is genoemde mix geschikt als romantische sfeermuziek? Ook dat kan bevestigend worden beantwoord: luister bijvoorbeeld maar eens naar ‘Miragem’ en ‘Nao Te Quero’. Luzazul heeft in de in Lissabon geboren en in Nederland wonende zangeres Magda Mendes, multimuzikant, oprichter Martijn Morselt en de virtuoze flamenco-gitarist Victor Rosinha topperformers die elkaar prima aanvoelen. ‘Luzazul’ is een cd waarop de respectievelijke kwaliteiten prima op elkaar aansluiten.Aanrader!http://www.textnet.nl/recensie/week_16/16_recensie_cd.php#luzazul

Ik ben geen kenner, maar meer een liefhebber. Van mooie vrouwenstemmen dan. Gelukkig zijn die tegenwoordig ruim vertegenwoordigd op de pop- en muziekmarkt. Dat Magda Mendes in het bezit is van een mooie stem, dat staat vast. Ondanks dat ik geen kenner ben. De Portugese zangeres, die sinds een aantal jaren in Nederland woont, maakt samen met gitarist Victor Rosinha en allesspeler Martijn Morselt fijne, Braziliaans aandoende liedjes. Braziliaans, want qua ritmes en manier van zingen doen ze me meer aan dat grote land daar op het zuidelijk halfrond denken, dan aan het van Fado doordrenkte Portugal. Toch bestaat het gitaarwerk vooral uit door flamenco gekleurd spel, dat zijn dan wel degelijk Zuid-Europese invloeden. Het zal daarom vooral het ritmewerk zijn die de liedjes die Brasil-sfeer meegeeft, samen met die warme zang van Magda dan… Met name de up-temponummers “Filhos de Noite” en “Mergulhar” zijn strandweer-fähig terwijl het trage en weemoedige “Existência Utopicamente” juist weer een heel andere kant lijkt op te gaan. De afwisseling met een paar instrumentale nummers maakt het album heel laid-back. Helemaal aan het einde van de CD hoor je nog net een baby huilen terwijl een gitaar het kind zoetjes toespeelt… Het is de eerste van Luzazul immers!File: Luzazul
File Under: Welkom op deze aardbol!
File Audio: op de site van Luzazul
 PLATOMANIA  maart 2006
LUZAZUL – LuzazulNederland lijkt een interessante ontmoetingsplek te worden voor muzikanten uit alle windstreken. Op hetzelfde label wat ons het opwindende Electro Coco bracht nu het al even mooie Luzazul. Met de van oorsprong Portugese zangeres Magda Mendes heeft dit trio de perfecte Saudade in handen bij de ingetogen sound die gitarist Victor Rosinha en allesspeler Martijn Morselt voortbrengen. Door de hoeveelheid aan verschillende invloeden krijgt het een beetje een Kaapverdisch tintje mee, die andere smeltkroes van flamenco, bossa nova en fado. Rosinha studeerde bij Paco Pena en weet dan ook de warme Spaanse gitaarsound over te brengen, terwijl Morselt met zijn beats, samples en wurlitzer net dat tikkie lounge toevoegt wat het ook voor de moderne wereldmuziekliefhebber toegankelijk maakt. Hoofdrol blijft echter voor Mendes die af en toe wel heel warmbloedig in je oor zingt. Exotische muziek blijkt uitstekend te gedijen in dit regenachtige land.Recensent : Jurgen Vreugdenhil
Genre: World
Verschenen in Plato Mania nr: 214
Datum recensie: 21-2-2006
CD
Plato Mania waardering:http://www.platomania.nl/maniagenre.asp?cdid=19525&platomanianr=214
 Nederlands Dagblad – vrijdag 21 april
Luzazul is de debuut cd van de gelijknamige Portugees/Nederlandse groep. De muziek bestaat uit Portugese fado en Spaanse flamenco met daaronder Braziliaanse ritmes. Victor Rosinha speelt op een warmbloedige manier gitaar en Martijn Morselt vult hem muzikaal aan op het Wurlitzer keyboard. Morselt is tevens verantwoordelijk voor de bas, de samples en de beats. De ritmes zitten op een prettige manier verstopt in de muziek waardoor ze zich niet opdringen. Je zou Luzazul kunnen omschrijven als intieme wereldmuziek. Magda Mendes, die geboren is in Lissabon en heeft gestudeerd aan het Rotterdams conservatorium, zingt mooie liedjes met dromerige teksten: “Door een gloeiende mist, kijk ik naar de horizon en denk aan een utopisch bestaan.”

Leave us a comment